Påväg till västkusten

Ingen sommar om man inte besöker västkusten, enligt mig. När jag var liten och åkte ner med min familj dit, hände det att vi stannade till här på Läckö slott. Fyyy vad det var tråkigt, jag ville bara komma fram till kusten direkt. Som min mamma kommenterat på Instagram igår. – Stackars era barn nu då! Sant! Dom tyckte att det var sådär men med mycket att titta på runt omkring och en övernattning gick det väldigt bra ändå!

Vi passade på att ta en guidad tur på slottet. Ett slott som rymmer mer än 200 rum, så det finns en heldel magiskt att se. Dom har trevliga barnturer både på slottet och i trädgården.

Jag var definitivt inte där enbart för själva slottet utan av andra anledningar. Slottsträdgården och Viktoria huset där resurangen Hvita Hjorten ligger.

Jag skulle så gärna vilja kunde mer om växter och grönsaker. Jag är rätt kass på det, men jag önskar så att ha en vild prunkande trädgård. Alla timmars jobb, rensning  och vattning avskräcker mig. Om jag skulle få för mig att odla en i alla fall, så vet jag precis hur den skulle se ut.

Både roliga och lärorika rundturer ordnades för barnen.

I över 25 år Har Simon Irvine och hans personal skött trädgården. Allt sköts förhand, helt ekologisk och den är känd för sina fina grönsaker som skördas utan att det syns i grönsakslandet. Odlas så skickligt växelvis!  Sen bär man ner den till resturangen vi skulle besöka senare på kvällen, bara ett stenkast därifrån. Trädgården är frodig, vild och jättefin. En riktig drömträdgård, enligt mig.

Till lunch passade vi på att ha en picknick nedanför slottet. Lite melonsallad och fläskfile smakde bra.

Vänern låg helt spegelblank denna fina dag och vi tog en tur runt slottsmuren. En liten humörsvacka gjorde att vi gick ner till vattnet och doppade tårna och bara var lite innan middagen. Ett stenkast från slottet ligger Läckö Naturrum och  Viktoria huset. I Viktoria huset ligger restaurangen Hvita Hjorten. Där lagas bara närproducerad mat och förstås mycket är vad som är bäst från trädgårdslandet för dagen. Där inne finns förutom restaurangen, hotell och en massa utställningar om djur och natur.

Viktoria huset.

Jag tog gös med kål mm. Pojkarna och min man tog fläsksida med rödbeta å trädgårdsyra till.

Innan vi begav oss till sängs passade vi på att upptäcka lite av Viktoria husets alla intressanta  saker.

Hur var det nu. Är det kanske resan och inte målet i sig, som gör resan värd?! Jag väljer både och, så nu far vi vidare mot nästa stopp. Mot västkusten, bästkusten!

Kategori Familjen, läckö naturrum, Övrigt, trädgård och taggad , . Bokmärk inlägget.